”Hornstull, we have a problem!”

Tänkte inviga bloggen med några iakttagelser från min närmiljö. Hornstull genomgår sedan något år en omvandlingsprocess, som ännu inte är klar. Var det hela landar återstår att se, men i grunden är förändringarna positiva. Låt oss titta på den nyligen öppnade tunnelbaneingången. Detta är troligtvis Stockholms nyaste T-baneingång. Tidigare var ingången en trappa i en arkad, som man nu har byggt bort. Har man gjort något fint, stiligt, kul eller på något annat sätt stimulerande? Take a wild guess!

Föga förvånande har man gjort något som i bästa fall i en säljbroschyr skulle beskrivas som ”stilrent” eller ”ljust & fräscht”. Själv skulle jag beskriva det som as-trist. Fantasilösheten har helt enkelt skördat ännu en triumf.

Kan man inte ens tänka sig en pytteliten dekorrand någonstans? Är en ynka färgklick för mycket begärt? Får man åtminstone önska sig någon liten sirlig, organisk detalj, som kontrapunkt mot alla kala ytor och räta linjer? Nähä, inte det.

Välkommen till stadens senaste T-baneingång!

T-Hornstull En vägg med urtrista alumniumdörrar. Observera även den okänsligt uppsmäckade apoteksskylten.

T-HornstullÄnnu ett par smäckra, sensuella aluminiumdörrar ut mot husets bakgård.

T-Hornstull

Nästan så man känner klorlukten från simbassängen…

T-Hornstull

Inte varje dag en cykel full med skräp är ett lyft för miljön!

~ av Pawel på april 3, 2010.

3 svar to “”Hornstull, we have a problem!””

  1. Hej! Adam Haglund (som är gift med min lillasyster) tipsade mig om din blogg 🙂

    Jag bor på Hornstull och har också noterat att den där uppgången blev rätt trist. Det är som om en inte är klar än. Jag menar, en reklamskylt eller två skulle ju liva upp rejält.

    Däremot tycker jag att bortplockandet av arkaden var ett stort lyft. Att ha en mörk arkad mellan Systembolaget och A-lagarbänkarna i Drakenbergsparken var kanske inte så lyckat.

    Till sist, har du noterat att det ligger ett surdegsbageri precis brevid nedgången? Det är otroligt anonymt och saknar helt skyltning utanpå byggnaden. Om man går nära kan man se att det faktiskt går att handla bröd där, men de har valt att spara in på en riktig skylt utanpå huset, antagligen för att undvika att för mycket kunder upptäcker dem.

  2. Jovisst har jag noterat, och även fotogrferat, surdegsbageriet. Jag har även gjort precis samma reflektion som du. Har faktiskt tänkt ett eget inlägg på detta tema. För det är väldigt vanligt på nybyggda hus att fasaderna är helt släta och man ser inte butikerna förrän man är helt i höjd med dom. Jag undrar just vem som vill ha det så? Knappast butiksägarna skulle jag tro.

    //Pawel

  3. […] än t.ex de fula alumniniumdörrar man kan stöta på lite överallt i offentlig miljö. Som här i Hornstull […]

Kommentera

 
