”I wanna rock!”

Nu ett inlägg om ett av alla dessa nyfunkis-hus, som växt som svampar ur jorden över hela Stockholm de senaste tio åren. Hur spännande är nyfunkisen? Ibland mer än vad man kan ana…(skrolla försiktigt, en bild i taget, så blir det roligare (hoppas jag))

Vet inte hur många sådana här sko-kartonger som har uppförts i Stockholm de senaste 10 åren. Måste vara tusentals.

Här några grundkrav för sko-kartongsklassning:

Feg  färgsättning: Check!

Ett absolut minimum av dekorationer: Check!

Total avsaknad av någon form av böjda former/linjer: Check!

Stor sko-kartongformad huskropp: Check!

Super-trendigt surdegsbageri på nedre botten (med bullar i glasmontrar á la svindyr Rolex-butik!): Check!

Sä här ser skönheten ut:

~~~~~~~~

~~~~~~

~~~~

~~

~

Huset uppfyller alltså alla grundkrav för att definieras som SKITRIST! I alla fall när de byggs i för stort antal och alltför många inom ett och samma område.

Men som sagt, skenet bedrar i just detta fall. Låt oss ta en sväng runt huset!

~~~~~~~~

~~~~~~

~~~~

~~

~

Japp, huset ligger helt i kloss mot en klippa!

Nu går vi vidare till andra gaveln:

~~~~~~~~

~~~~~~

~~~~

~~

~

Brutalt och härligt! Och ja – man kan gå mellan klippan och huset. Låt oss kika in där:

~~~~~~~~

~~~~~~

~~~~

~~

~

Det går faktiskt att klämma sig igenom hela vägen, fast det är trångt!

Och nu vänder vi oss om och går tillbaka:

~~~~~~~~

~~~~~~

~~~~

~~

~

Då möts man av denna vackra vy. Lite som en japansk stenträdgård.

Min reaktion när jag första gången såg huset var i princip ”Hur i *¤/?^# kan man bygga ett hus så där”. Min reaktion var en ryggmärgsinstinkt eftersom jag är såååå trött på denna typ av arkitektur. Efter att jag besökt platsen några gånger började jag gilla det. Framför allt för att det är så annorlunda och knäppt. Dessutom är klippan vacker.

Vår genomplanerade stad  mår bra av lite konstigheter som inte är ”rätt”. Just av detta skäl gillar jag Slussen. Det är den enda plats i den har stan där jag fortfarande kan gå eller köra vilse fast jag bott i Stockholm i drygt 20 år. Slussen behöver definitivt en upprustning, men det senaste förslaget ser oroväckande välplanerat och rationellt ut….

Hur som helst så är detta hus en liten pärla och ligger i Marievik. Jag har ingen aning om hur det är att bo i det, men jag antar att det är helt OK. En annan grej som slagit mig är hur det skulle vara om man faktiskt byggde in klippan i huset. Så att man fick en naturlig klippvägg inne i huset. Hur coolt vore inte det!?

~ av Pawel på april 7, 2010.

5 svar to “”I wanna rock!””

  1. Det där området ger mig överlag känslan av att man när man byggt det insåg att det var galet tråkigt, fick panik och målade de där undervånignarna i galna färger och monterade färglada plexiglasskivor på balkongerna.

  2. Snyggt Pawel! Välkommen till härliga bloggosfären. Otroligt märkligt bygge det där klämt mot klippan. Hur f-n fick de dit det där berget? Undrar min kollega Gustaf.. Tipsa gärna oss på Klotet i P1 också när du hittar märkliga miljönyheter på dina fotopromenader..

  3. Hej Pawel, tack för bloggadressen, jättekul att du börjat med det. Tackar som frågar mitt fotograferande framskrider, jag är nöjdare, och ibland blir det ngt uppdrag. Jag skickar dig ett smakprov på mailen.
    Kul att höra ifrån dig, lycka till med fortsättningen. Jag följer och vidarebefordrar siten gärna, har redan skickat till min son som jobbar på arkitektkontor.

  4. Har tyvärr svårt att läsa de små små bokstäverna. Går det att få ett aningen större typsnitt? Synd på en sådan intressant blogg att ha svårt att läsa den.

    Spännande hus som du har plåtat. Måste nästan dit och titta.

  5. Hej Mats!
    Tack för din kommentar. Jag är en fullkomlig nybörjare som bloggare. Men jag ska se om jag kan åtgärda storleken på typsnittet.

    //Pawel

Kommentera

 
