Att döda ett hus…

….eller feghetens pris.

På en av Stockholms mest levande platser, Medborgarplatsen, finner man Söder Torn, eller Haglunds pinne som höghuset oftast kallas. Huset uppfördes under andra halvan av 90-talet och ritades av den framgångsrike danske arkitekten Henning Larsen. När jag passerade huset, då det var nytt, fick jag den där vanliga känslan, som jag så ofta får här i Stockholm: Varför gick man inte hela vägen?

Alltså ännu en byggnad som gav sken av att vilja något mer, att sticka ut, att ”sätta platsen på kartan”. Men, som vanligt, blev det en halv-mesyr, lite varken eller liksom. Särskilt en sak som stack i mina ögon var ”kronan” på huset, som såg så fult oproportionerlig ut. Varför kan dansk-jäveln inte rita ett ordentligt hus, om man nu har släpat honom ända hit, tänkte jag fördomsfullt i min okunskap.

Med tiden blev jag upplyst och naturligtvis kunde dansken visst rita hus. Det brukar danskar kunna. I alla fall runt om i hela världen utom här, i Stockholm….

För vad hade hänt? För det första togs 16(!) våningar bort från den gode Hennings ritningar. Vad jag förstått ville man värna horisontlinjen. Dessutom byttes fasadmaterialet ut och även fönstrens utformning ändrades. Jag kan inte alla detaljerna kring detta, men en sak vet jag: Henning tackade för sig i halv-tid och bad få sitt namn struket ur projektet. Så du som klickade på länken, som visar Henning Larsens Architects alla projekt runt om i världen, och letade efter Söder Torn letade alltså förgäves.

När man hör sånt här vill man sätta på sig ”skäms-hatten” . För precis som när man bjöd in en annan världskänd arkitekt, Rafael Moneo, för att rita det nuvarande Moderna Museet, så kunde inte klåfingriga beställare hålla sig borta.

Frågan blir ju då naturligtvis varför man tar hit namnkunniga arkitekter om de sedan inte får göra sitt? Oavsett vad man tycker om respektive arkitekts hus eller stil så tycker jag att hus som man kompromissat med, inte gått ”all the way” med blir smärtsamt fula. Framför allt när det kommer till märkesbyggnader, som per definition ska göra något slags ”statement”. När de sedan inte gör det så blir fulheten dubbel. Jag föredrar en helt genomförd idé, även om jag ogillar den, framför något halv-bakat och viljelöst. För visionslösa hus står för något mer än estetisk fulhet, de står för just frånvaron av idéer, frånvaron av en hållning. De står för att man inte riktigt bryr sig. Och det, det är det fulaste av allt!

Så, mina damer och herrar, vill jag här presentera åtminstone en glimt av vad som skulle kunna varit:

en riktig fin skyskrapa som hade kunna berika Stockholms silhuett, om ni frågar mig 😉

(Och som vanligt kan man klicka på bilden för en större version)

Observera hur fin den annars så oproportionerliga ”kronan” på huset blir när huset fått sin tänkta höjd.

Hotad silhuett.

”Förstörd” silhuett.

En kompromiss.

En vision.

”Räddad” silhuett.

Orädd silhuett.

Är det bara inbillning? När huset faktiskt ser ut som ett torn så infinner sig också en viss likhet med stadshustornet.

En elegant blinkning till Ragnar Östberg som sjabblades bort?

~ av Pawel på april 26, 2010.

3 svar to “Att döda ett hus…”

  1. Vilket bra inlägg! Det är en otroligt tråkig kompromiss!

  2. Snyggt jobbat med bilderna! Det är stor skillnad på kort och lång pinne. Hade dessutom kunnat vara ytterligare dubbelt så hög och därmed kännas ännu mer smäcker. Jag får en tanke när jag ser dina bilder. Var de möjligen rädda att den skulle påminna för mycket om en minaret?? Helt enkelt fördomsfulla små rackare?

  3. Tack för vänliga ord, Göran och MalligaMallan!

    MalligaMallan:

    Minareter var inte på tapeten så mycket då det begav sig, men vad vet man?
    Beställarna i staden har ju knappast någonsin haft någon större vurm för riktigt höga hus, tornliknande eller ej. Kista Science ”Tower” är ju ett annat exempel, dessutom utanför tullarna, på oförmågan att ”få till det”.

Kommentera

 
