”Lost in transportation” – en liten hyllning till Slussen.

Kära, gamla Slussen.

En särskild sak har alltid fascinerat mig med Dig under de dryga 20 år jag bott i Stockholm. Nämligen det faktum att Du är den enda plats i staden som jag fortfarande kan gå eller köra rejält vilse i. Efter 2 decennier. Och jag älskar Dig för det!

*

Ni vet – helt plötsligt kommer man körandes mot Slussen. Från ett håll man inte brukar…. Då inser man att man inte har en aaaaning om hur man ska köra för att komma rätt. Slussen närmar sig. Obönhörligt. Febrilt försöker man tänka ut färdvägen men plötsligt är det försent…man uppslukas av Slussens obändliga trafikmaskineri. Utan nåd. Det är bara att ge upp. Låta sig sig föras igenom och helt enkelt hoppas att man blir utspottad i rätt riktning. För blir man inte det så ligger man pyrt till. Då måste man vända tillbaka. Och riskera att man att råkar ut för samma sak igen…

Jag tycker det är viktigt med en plats i stan som man inte har full kontroll över. Det är nyttigt att vara lite vilse ibland. Oftast susar man fram i sitt minut-schema, helt utan marginaler. Och oftast funkar det bra. Men då står Slussen där som en enda stor tillnyktringsmaskin: Du ska inte tro du har koll på allt min vän! Det är inte nyttigt för dig. Här – en dos oordning och förlorad tid.

Nu ska Slussen byggas om (har jag hört ryktas i alla fall…). När jag betraktar det senaste slutgiltiga förslaget så ser det illavarslande rationellt och effektivt ut. För många raka linjer för min smak. Det andas oroväckande mycket ordning och översiktlighet. Men, som bloggens namn antyder, är mina farhågor enbart grundade på en okulär besiktning av bilder och modeller. Så jag kan ju ha fel.

Hur som helst hoppas jag innerligt att den nya Slussen ska behålla åtminstone något av den gamla Slussens mystik. Att Slussen inte ska bli en död, dissekerad kropp där varenda organ och funktion har blottlagts. Där allt är skyltat, märkt och redovisat. För att reducera eventuell ovisshet till ett minimum. Allt för att så få sekunder som möjligt ska gå förlorade.

Så, utan risk för att få nedfallande betongbitar i skallen. Och helt befriat från piss-lukt, spyor, avgaser samt duvskit bjuder jag här på en promenad genom Slussen. En tribut-promenad. Enjoy!

(Klicka på bilderna för större format).

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*  *  *

That’s all folks!

*

Uppdatering 2011-06-16.

Debattartikel i DN om fortsatt utredning av Slussen.

Uppdatering 2011-06-20.

SvD: Splittrat om nya Slussen

Uppdatering 2011-08-25.

DN: Dags för utredning – igen!?

~ av Pawel på juni 14, 2011.

5 svar to “”Lost in transportation” – en liten hyllning till Slussen.”

  1. Tack för denna hyllning till Slussenmystiken. Visst luktar det piss och ser förfallet ut men det beror enbart på att de som styr här i stan har struntat i underhållet . De är bara ute efter att få bygga ett monument till sig själva, oavsett kostnaderna. Mvh, Slussenfan.

  2. Så sant. Man har låtit Slussen förfalla bortom det rimliga. Och visst ligger det mycket i det du säger. Men att som makthavare vilja lämna spår efter sig i staden har ju genererat mycket bra och intressant arkitektur genom tiderna. Och mycket dålig.
    Jag håller tummarna…..

  3. En plats där man inte har kontroll. Just så, underbart! Lite av bakgata men centralt och cirkulärt. Du ger en fin hyllning till en trafiklabyrint. Stockholms lås, stans viktigaste plats, får inte förfelas i strävan att ”förbättra”. Jag har många minnen ihop med Slussen.

  4. @MrsUniversum:

    Tack!

  5. […] Min Brommamoderatkollega Maria är av åsikten att (S) vill skapa en stad som inte fungerar för människor att bo, leva och arbeta i. Min kollega i Stadsbyggnasnämnden, Erik (KD), tycker att (S)-gruppledaren Karin Wanngårds helomvändning förbluffar och oroar. Viktor Report vill stoppa bevarandet av Slussen nu. Av de i skrivande stund 14 bloggare som har kommenterat i DN så har jag inte hittat någon som ställer sig på deras sida. Om man inte räknar Pawels vurm för shabby chic. […]

Kommentera

 
