Enkät till och jag kräks!

Till morgonstidningarnas arsenal av metoder för att så billigt som möjligt fylla ut sina sidor kan en ny metod läggas:  Bildenkäten.

Jag har tidigare på bloggen uppmärksammat andra billiga utfyllnadsmetoder: Dubbelpublicering och nonsensbilder.

Tidigare var bildenkäter en lågstatusgrej. I kvällstidningar förekom enkäter i blygsam skala. Tror Aftonbladet hade en stående, daglig enkät som hette nåt i stil med ”Fem på stan”. Den betraktades som lite fåning. Det var ingen riktig journalistik. Det var ju bara lite folk på gatan som fick tala om vad de tyckte om något. Irrelevant och ett slöseri med utrymme och tid helt enkelt.

De få gånger jag själv fick ta bilder till någon liten enkät så kändes det lite pinsamt. Inget man skröt med direkt. Jag undrar hur fotograferna idag ser på detta?

Men nu lever vi ju i dokusåpornas tid. I vår era av allmänt tyckande, i alla ämnen och sammanhang, så tycks enkäten fått ett nytt liv. Och i kombination med dagspressens kostnadsjakt, och därmed flykt från kvalitetsjournalistiken, duger de gott till att blåsas upp stort tydligen.

Alla bildenkäter är inte meningslösa, som jag kommer visa nedan. Men den plats många enkäter får ta, med tanke på innehållet, är riktigt bedrövligt och pinsamt.

Alla nedanstående exempel kommer från de senaste veckornas DN (de flesta) och SvD.

(Klicka på bilderna för större version)

Här ett typexempel på alldeles för stora bilder till enkäten. Om man nu ska ha en enkät överhuvudtaget i denna fråga.

*


Samma invändning som ovan. Helt omotiverat stora bilder. Och ett tveksamt enkät-ämne.

Michael Lundberg 52 år, håller ”halvhyfsad” koll på sin pension. Jaha.

Vad är tänkt att jag ska göra med den informationen?

*


Här en enkät som funkar. Maud Olofsson ska avgå och en rad kollegers åsikter om henne presenteras, med små bilder.

*

Vad tänker ”mannen på gatan” om att panta aluminiumburkar?

Hmmm……? Äntligen får jag svaret! Tack DN.

*

Allt färre barn använder cykelhjälm. Jag vet! Vi frågar några barn, med hjälm förstås, vad dom tycker.

De är ju så rara.

*

Stadsbussar som inte kan ta barnvagnar! Vad kan de som har barnvagn tänkas ha för åsikter om detta……???

Sveriges största morgontidningen har lagt ner tid och resurser och kan stolt presentera resultatet!

*

Polisen åker inte på många larm. Bra och viktig rapportering.


Och så får ”mannen på gatan” tycka till, vad det nu tillför saken.

*


Så här glada blir tjejer när de får tycka till om GPS-teknik på dagis.

*

Kulturpersoner uttalar sig i en kulturfråga. Fine.

Men det känns som att bilderna på dem kändes viktigare att publicera än vad dom tycker..

*

The motherload!

Tyck till om bussarna och få en kvartssidesbild i Sveriges största morgontidning.

*

Kändismingelenkät från Bokmässan. Antar den kan vara lite småintressant för de som gillar ämnet.

Bra, små bilder kompakt redigerat.

 *

Experter i ekonomi i en ekonomifråga. Eventuellt meningsfullt, men återigen är proportionerna i publiceringen problematiska.

Enkäter är light-journalistik. Hur mycket plats förtjänar den egentligen?

*

Ett exempel där det funkar bra. Angeläget ämne som berör i princip alla.

Ger en känsla av historiegemenskap i en svår situation.

*

Också ett fungerande exempel. Kolleger som uttalar sig. Presenterat på ett balanserat sätt.

*

Två rader per person i en djup moralfråga. Dessutom en jättebild på ännu en tyckare strax under de små bilderna.

Billigt, snabbt och rätt meningslöst.

*

Samma här. Här tycker experten, alias ”mannen/kvinnan på gatan” till igen.

Inklusive den stora bilden t.v kan man undra hur mycket kvalitetsjournalistik i ämnet hade kunnat publiceras istället?

*

En bra bildenkät! Här handlar det om mode. H&M expanderar i Asien. Och då kan det vara kul att se lite hur de potentiella kunderna klär sig där.

*

Allt för ofta känns det som att det är så här redaktionerna ser på oss läsare.

Så jag låter denna huvudlösa bildsättning bli en sammanfattning av det nya bildenkät-fenomenet.

***

UPPDATERING, 2011-09-28.

Dagen efter att jag publicerade detta inlägg bjöd DN på en riktig maffig enkät, som jag inte vill undanhålla er, mina läsare.

SvD kontrade samma dag med 2 mindre, stramare enkäter.

Kvinnan på den stort uppslagna bilden handlar inte mindre p.g.a krisen. Så nu vet vi det.

*

Fyra relationer och en liten journalistik-begravning?

*

 I den takt som det publiceras enkäter så kommer snart även du, min käre läsare, att bli tillfrågad om något.

Hoppas du får ett helt uppslag då!

***

~ av Pawel på september 27, 2011.

9 svar to “Enkät till och jag kräks!”

  1. Vilket otroligt gnäll!Enkäter tjänar ett syfte. Om det t ex handlar om en konsert så är det väl relevant att fråga vanliga människor vad de tycker? Eller om det handlar om en rätt så torr artikel om spartips, så är det väl bättre att ha en enkät än att hamna i genrebildträsket?

  2. @Sanna Eriksson

    ”Vilket otroligt gnäll!Enkäter tjänar ett syfte.”

    Om du läste vad jag skrev så är det inte en principiell kritik av enkäten som metod.
    Jag ifrågasätter ämnesval, frekvens och omfång. Några av enkät-exemplen tycker jag ju är bra.

    ”Om det t ex handlar om en konsert så är det väl relevant att fråga vanliga människor vad de tycker?”
    Varför det?
    Vore bättre om du utgick från ett av exemplen i mitt inlägg.

    ”Eller om det handlar om en rätt så torr artikel om spartips, så är det väl bättre att ha en enkät än att hamna i genrebildträsket?”
    Menar du att alternativet till stora enkätbilder endast är en trist genrebild? Hur kommer du till den slutsatsen?
    Det finns ju faktiskt andra alternativ: Skippa bild, göra enkätbilderna mindre, annan typ av bild än fotografi eller varför inte rentav försöka ha ett journalistiskt relevant fotografi?

  3. […] alltid intressanta bloggen Okulär besiktning har ett intressant inlägg om bildenkäter. Kolla in bilderna och kommentarerna under! Till morgonstidningarnas arsenal av metoder för att […]

  4. Nyckelordet här är kulturkrock. Enkäter ska ju göra tidningar folkligare och mindre elitistiska, men vare sig SvD eller DN kan vara något annat än just elitistiska. Man riktigt märker våndan hos fotograferna på dessa tidningar att släppa in ”the word on the street” i deras så kallade finrum.

    Enkäter passar inte i DN eller SvD, helt enkelt. Trista kostymnissar, ”experter” och överklasstanter med konstiga broscher däremot. Det är grejer det. Propert, viktigt, intelligent, fascistiskt.

  5. @Pater noster

    ”Enkäter ska ju göra tidningar folkligare och mindre elitistiska”

    Här har du säkert en poäng. Särskilt i DN:s fall, som ger enkäterna mycket större utrymme än SvD.
    Tycker DN generellt försöker vara lite småputtrigare, mysigare och mer folklig än SvD.
    Kommer ett inlägg snart som belägger detta.

    Men längre fram i ditt resonemang hänger jag inte riktigt med.
    ”Enkäter passar inte i DN eller SvD, helt enkelt. Trista kostymnissar, ”experter” och överklasstanter med konstiga broscher däremot. Det är grejer det. Propert, viktigt, intelligent, fascistiskt.”

    Står folklighet i motsats till propert, viktigt eller intelligent?
    Är man inte folklig så är man fascist?

    Här drar du lite väl stora växlar kan jag tycka.

  6. Relevant och intressant ”gnäll”. Jag anser också att de mindre enkäterna är att föredra. Jag tycker att enkäter har ett stort värde i en dagstidning, men det värdet ska inte mätas eller stå i relation till bildstorleken. Tyvärr görs det många slentrianenkäter för att fylla en förbestämd mall. I somras var jag till exempel på en tidning som frågade folk på stranden om de hade badat.
    ”Lyxenkäter” kallas de för övrigt och ibland tycker jag att storleken på bilderna kan vara motiverad, men många gånger känns de bara förvuxna.
    I och med att dagstidningarna blir mer och mer mallade får vi nog vänja oss vid att bildstorleken till både enkätfrågor och annan journalistik tyvärr frikopplas från relevans och journalistiska bedömningar. Säger mallen stor bild, så är det stor bild som gäller.

  7. @Christian:

    ”I och med att dagstidningarna blir mer och mer mallade får vi nog vänja oss vid att bildstorleken till både enkätfrågor och annan journalistik tyvärr frikopplas från relevans och journalistiska bedömningar”

    Precis detta är problemets kärna. Det finns en direkt koppling mellan bilders storlek, publiceringsfrekvens samt placering och deras journalistiska relevans.
    Om man inte har vett, eller ambition, att arbeta medvetet utifrån det förhållandet så blir den journalistiska kvalitén kraftigt lidande.

  8. Det jag invänder mot är påståendet att bankekonomerna skulle vara nån sorts opartiska ”experter” på ekonomi. De är helt enkelt betalda för att uttrycka bankernas partsinlagor i ämnet, inget annat. Det är pinsamt att medierna fortsätter att påstå att de är ”experter” som man ska lyssna på som något annat än partsinlagor.

  9. @Jan Wiklund

    Det är bara att hålla med dig om din invändning. Ytterligare ett journalistsikt fattigdomstecken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: