Bild-likt talat – Jesus vs. Hamilton.

Det var en gång en profet och en agent. Bägge på uppdrag. En i Guds intresse och en i Nationens. Bägge ska rädda folk. Ge trygghet. Bägge snygga, superretuscherade och über-broomade. Bägge avbildade i samma slags modeljus. Samma kyliga yta. Den ene något mer lössläppt, bohemisk. Den andre stram och tillknäppt. Precis som typsnitten. Samma knivskarpa blick. Samma allvar. Symmetriska och stabila.

Varför så likt?

Varför modevärldens bildspråk i berättelser om religion respektive våld?

Effektiv marknadsföring eller bildspråklig tondövhet?

*

*

Kanske helt enkelt för att det är läsarna av tidningen KING som är målgruppen?

Hårlängden lite mitt emellan. Också putsad och fin, men med lite stubb. Stajlad frissa, men inte helt perfekt. Snyggt klädd, men har lättat på slipsen. Och naturligtvis fotograferade i samma modeljus.

Nog vilar det något visuellt torftigt över det hela…..

*

UPPDATERING: 2012-04-12.

I dagens DN rapporteras det om hur man i Norge valt att skildra massmördaren Breiviks försvarsadvokater. Bildspråklig tondövhet är bara förnamnet.

Stackars advokater som antagligen tror att dom är goda händer. Det är dom inte. Istället är det någon bildmässigt illiterat fotograf som tycker de glassiga magasinens och modevärldens bildspråk är lämpligt!

Att Hamilton och Jesus framställs som superpolerade modeller på affischer i reklamsyfte är torftigt och sömnigt, men harmlöst.

Att göra samma sak med livs levande personer, som ska hantera konsekvenserna av en ohygglig tragedi, är osmakligt.


Annonser

~ av Pawel på januari 17, 2012.

7 svar to “Bild-likt talat – Jesus vs. Hamilton.”

  1. Bra inlägg. Visst är språket torftigt. Kan det bero på lättja?

  2. Hej Göran, roligt att ”se” dig här!

    Lättja kan mycket väl vara en del av problemet. Dock befarar jag att problemet är större än så. Att man helt enkelt saknar förmåga och/eller mod att gestalta djupare meningsbärande aspekter av en berättelse.
    Och att man underskattar mottagarna och tror att de inte klarar av icke-mainstream bildspråk. (Rent generellt är affischkonsten i Sverige inte någon paradgren.)
    I stället satsar man på ett ”säkert” kort med hjälp av modevärldens och de glassiga magasinens språk. Ett väletablerat och vida spritt magasins-bildspråk, som man, felaktigt, tror att det går att sälja vad som helst med och att det fungerar på samma sätt oavsett media.
    Förstå mig rätt. Det är inget principiellt fel på glassiga modebilder. Och riktigt vassa modebilder kan även förmedla ett djup bortom det estetiska ytan. Men det blir lite som att sälja poesi med t.ex språket i en bostadsannons.
    Naturligtvis kan man blanda på ett spännande sätt och låta oilka genrer ”krocka”, men då måste det finnas en poäng. I inget av exemplen kan jag ana någon.

    I bägge fallen blir jag fullkomligt avtänd av bildspråket. I bägge fallen får bilderna mig att starkt misstro att verken äger någon originalitet eller ambiation att nå mig på ett djupare plan. I Hamilton-fallet, en actionfilm, kan det vara mer i sin ordning. Man kanske bara vill bjuda på lättare popcorn-underhållning. Det är förstås en helt okey ambition för en film. Men affischen signalerar inte någon skön högoktanig action. I mina ögon säger den mest att Hamilton är jävligt petig med sitt utseende och framtoning.
    En Jesus som tycks ägna väldigt mycket energi åt att noppa ögonbrynen samt millimeter-trimma sitt skägg är heller inte så lockande då bilden inte antyder någon intressant koppling av detta till tolkningen av historien. Gäääääsp…….

  3. Hej Pawel ^.^
    Vill tipsa om en sida om symbolism/gestaltningar i media som jag tror du kan uppskatta lika mycket som mig… Checka in den och läs igenom lite olika artiklar där… Du har vad som krävs för den sidan, logik!
    http://vigilantcitizen.com/musicbusiness/doda-and-vintage-bringing-the-illuminati-agenda-to-eastern-europe-pop/

    Perfekt för en stunds tidsfördriv!

    Angående bilderna här så är det nått i stil med att dom vill ha modeller som dagens ”messias ideal” … att modeller och skådisar blir som en Messias för alla ungdomar, ihåliga förebilder som tar dom till ytterligare en lägre existens. Dom som lider av dessa förebilder är väl dom som tror att märkeskläder och perfekt Look är allt. Sedan att dom ville ha Ola Salo som jesus… killen vars favorit bok är skriven av Nietzsche 😛 …paradox… ett skämt ifrån medias sida.

  4. Hej Nekav,

    och tack för länken. Ska spana in den.
    Jaså, Ola Salo diggar Nietzsche. Hmmm… Ola är väl en prästson så det är kanske någon form av uppgörelse med fadern!?
    🙂

    //Pawel

  5. Haaa asså, typ intressant är det!
    Okej, ska försöka att formulera lite lite mera 🙂

    Spekulation ofcourse !

    Jag tror att Dom gav Ola Salo rollen som Jesus pågrund av hans syner på livet = ”gör precis som du vill!” Som är i rak motsats till Jesus och mer i stil med Lucifer.
    Med andra ord så tror jag att han gavs rollen eftersom det blir som ett skämt emot dom som tror på Jesus 😛
    Men visst samtidigt en uppgörelse emot en bla bla prästfader…
    Weird yea i know!! Är själv INTE kristen!
    Men är intresserad av religioner och symbolik bla bla bla…
    Självklart så vet man juh inte säkert men juh mer man lär sig juh underligare blir allt man iaktar.

    Ett annat exempel på hur media skämtar är:
    Dom dirigerade Peter Jideh som var program ledare för
    Idol att lägga sig som ett kors med armarna på golvet med IDOL loggan under sig men lite ovan hans huvud, om jag minns korrekt.
    Detta under ett avsnitt med just Gospel tema. (år2008 ?)
    Meningen med detta, troligen ett skämt ifrån tv4 emot kristna eftersom bibeln är starkt emot ”idol dyrkan”. Tv4 visade i princip att Jesus (Jideh ,korset med armarna) själv är enbart en Idol och inte den riktiga Messias, osv osv.
    lättare att förklara om jag kunda hitta nån video ,men skit samma.

    Alltså = Dom leker med undertoner ,som enbart dom som vet symboliken kan se.

    Hoppas jag inte lät :O nu?

    just for fun, or is it??? mwuhahaha (ondskefullt skratt) 😉
    Men angående dina utmärkta iaktagelser och Frågan om
    Effektiv marknadsföring eller bildspråklig tondövhet?
    Jag gissar på planerat ifrån toppen och marknadsZombies på botten.

    P.s du behöver inte godkänna den här kommentaren om den är lika creepy som afficherna lol. Inte en torftig kommentar, thats for sure!

  6. […] En fortsättning på ett tidigare inlägg:  ”Bild-likt talat – Jesus vs. Hamilton.” […]

  7. Jag skrev i kommentar tidigare ”Är själv INTE kristen!”
    Vill säga nu att, Jag ÄR kristen!

    Sista droppen av energi för Yimby försvann efter att en yimby rubrik var = Lita på politikerna! dessutom är 50% av deras åsikter i linje med Agenda 21 …scary control freaks!

    Mvh Nekav

    7

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: