São Paulo & DN – bägge har tagit ner skylten.

I Söndags, 8:e Sept, hade DN-kultur ett stort uppslaget reportage om São Paulo. Där införde man för ett antal år sedan en lag som förbjöd alla kommersiella skyltar i stadsbilden. Intressant ur flera aspekter, inte minst diskussionen om vem som ”äger” det offentliga rummet. Oavsett åsikter i sakfrågan rör sig detta om ett visuellt ämne, oerhört tacksamt ur bildjournalistisk synpunkt. Men DN tycks tyvärr också ha tagit ner skylten – den bildjournalistiska.

Låt oss se hur man valt att bildsätta denna artikel.

IMG_0800Är São Paulo verkligen helt svart på natten? Har man även förbjudit gatubelysning, trafikljus, ljus från fordon och krävt total mörkläggning av staden? Varför nämns det inte i artikeln i så fall? Känns mest som ett billigt knep.

IMG_0801

Här bjuds man på en fågelvy, som förvisso är fin, men som ur skylt-aspekt inte skiljer sig nämnvärt från vilken stad som helst, sedd ur denna vinkel. Reklam och neon-skyltar placeras ju först och främst så att de kan ses från marken, inte från luften.

IMG_0802 Ännu en bild i fågelperspektiv, som inte tillför något. Så här brukar väl denna typ av hus se ut, oavsett skylt-förbud eller inte. Men om så inte är fallet, d.v.s att skylt-förbudet faktiskt radikalt har förändrat fasadernas utseende, vore det väl lämpligt att illustrera det.

Imponerande hur man nästan fullständigt lyckats slarva bort detta ytterst bildmässiga ämne. En svart bild på omslaget, inga tydligt redovisande bilder (ur gatuperspektiv t.ex) och inga bilder som visar hur det såg ut före lagändringen. Men allt är STORT uppslaget. Uselt!

(Ber om ursäkt för den skrynkliga tidningen…)

Annonser

~ av Pawel på september 11, 2013.

4 svar to “São Paulo & DN – bägge har tagit ner skylten.”

  1. Men då skulle man kanske ha varit tvungen att åka dit, inte bara googla… Och det har ingen tidning råd med idag.

    Teoretiskt sett skulle man förstås ha kunnat ge uppdraget åt nån brasiliansk fotograf, men då måste man känna en sådan. Och då måste man nästan ha varit där nån gång. Så det gick inte heller.

    Gammelmedias förfall… Den som kan hitta på ett sätt att erbjuda en redigerad version av internet kommer att styra informationen!

  2. Förvisso har tidningarna inte råd med mycket idag. Men bilderna till det här reportaget är inköpta av en frilansfotograf och är en del av ett större projekt. Fotografen, Jens Assur, är väl etablerad och proffsig. Rimligtvis har han även bilder tagna ur gatuperspektiv, något annat vore konstigt. Hur som helst har DN inte bekostat någon resa eller timkostnad för en lokal fotograf. De har köpt enskilda bilder. Vem som hade sista ordet om urvalet har jag ingen aning om. Men att Sveriges största morgontidning och en av dokumentärfotografins affischnamn inte lyckas bättre är synnerligen märkligt.

  3. Jo, det förändrar ju saken om initiativet kommer utifrån. Då borde rimligen initiativtagaren har relevanta bilder i beredskap. Och om inte borde kanske redaktionen tacka nej…

  4. Ojojoj, jag kan bara hålla med om att det är en duktig genomklappning! Och det visar verkligen att de inte haft råd att driva det reportage de kunde ha gjort. Som så ofta i dagens svenska medier.

    Bara avsaknaden av ”före”-bilder på hur São Paulo såg ut nattetid innan den här stadgan kom är ju slående. Och planritningarna tillför, som sagt var, ingenting alls. Men det verkar ofta vara så idag att ingen ser över hur resultatet blev innan man kör ut det. Häromdagen hade Sydsvenskan ett stort vintrigt foto (från Danmark, tror jag) överst på webbettan med mycket snö, och en rubrik – i vitt inlagd mitt över snön. Rubriken stod i fetstil och utan några konturlinjer alls eller bottenplatta; den var förstås helt oläslig mot snödrivorna. Hur det såg ut på papper vet jag inte, jag betalar inte längre för Sydan på papper, det får räcka med 30 spänn i månaden för webbupplagan.

    Veckans DN-snömos av en av tidningens ledande personer: http://tinyurl.com/otzntls

    Jag kan upplysa om att Arne Ruths (eller för den delen Jörgen Erikssons, Jan Gradvalls eller Gunnar Hardings) texter om populärkultur i DN och Expressen då på 70-80-talet _inte_ handlade om Tomas Ledin, Wizex, Whitney Houston eller Magnus Uggla – och att de inte var tiondelen så svassande som det som skrivs om pop och dokusåpor på samma sidor idag. DN firar jubileum och märker inte ens hur de har gått ner sig i det iskalla vattnet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: